środa, 27 maja 2015

BMW CENTRAL BUILDING

FUNKCJA: produkcja samochodów BMW Serii 3
FUNKCJE DODATKOWE : sale konferencyjne, biura, gastronomia, laboratoria
KRAJ: Niemcy 
MIASTO: Lipsk
ADRES: Name/Abteilung BMW Allee 1, 04349 Leipzig
UKOŃCZENIE BUDOWY: 2005 
AUTORZY PROJEKTU: projektant generalny: Zaha Hadid Architects, projekt krajobrazu: Gross.Max, projekt konstrukcyjny Anthony Hunt Associates, AGP Arge GesamtplanungServices
KONSTRUKCJA: stalowa
POWIERZCHNIA UŻYTKOWA: 27 500 m2
STRONA INTERNETOWA: www.bmw-werk-leipzig.de


CHARAKTERYSTYKA DZIAŁALNOŚCI , HISTORIA POWSTANIA OBIEKTU
W 2002 roku BMW ogłosiło międzynarodowy konkurs na projekt centralnego budynku zakładów BMW w Lipksu. Spośród 200 koncepcji wybrano opracowanie stworzone przez Zaha Hadid Architects.
Inwestycja powstała przy wsparciu Komisji Europejskiej. Budynek miał być wizytówką firmy a Zaha Hadid wywiązała się z tego zadanie doskonale, stworzyła prawdziwe centrum zakładu. W lipcu 2005 r, Zaha Hadid otrzymała Niemiecką Nagrodą Architektoniczną (Deutscher Architekturpreis) w 2005 roku a otwarcie fabryki BMW w Lipsku nastąpiło w maju 2005 roku.

LOKALIZACJA
Zakład zlokalizowany jest na północny-wschód od centrum Lipska. W bliskim sąsiedztwie portu lotnicznego i autostrady. Krajobraz to przewaga pól i łąk z pojedynczo występującymi zakładami przemysłowymi.
Kryteria jakie decydowały o wybraniu właśnie tej lokalizacji to:
1. Możliwość dalszego rozwoju zakładu  
2.Możliwość zatrudnienia wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej 
3.Wykorzystanie istniejących struktur, jeśli chodzi o zakłady, dostawców i logistykę 
4. infrastruktura transportu, dostaw oraz utylizacji odpadów 
5. połączenie z siecią sprzedaży i dystrybucji BMW 
Dodając do siebie wszystkiej wyżej wymienione kryteria, lokalizacja Lipsk/Halle  wypadł najkorzystniej.
W niedalekiej odległości znajdują się zakłady produkcyjne  BMW w Bawarii a także wielu dostawców z południa i środkowych Niemiec, to kolejne aspekty które przemówiły za tym regionem, była duża ilość wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej.

PROGRAM FUNKCJONALNY
Budynek centralny spaja 3 niezależne obiekty, łączy etapy procesu montażu i przestrzeń pracowniczą. Z poziomu zero, jednym wspólnym wejściem poruszają się wszyscy pracownicy.
Na parterze ulokowany jest sklep, kawiarnia, do których mamy dostęp bezpośrednio z fayer. Hala z produkcją podwozia dostępna jest z poziomu parteru i dostać się tam można kierując się na lewo od wejścia do głównego holu. Sala konferencyjna znajduje się bezpośrednio przed halą produkcji podwozia. Poziom zero to też biura, laboratoria, kontrola jakości, kuchnia przygotowująca posiłki dla pracowników a także zabezpieczenie medyczne. Do lakierni i hali montażu również dostajemy się z poziomu 0, wszystkie części produkcji łączy jeden czytelny ciąg komunikacyjny. 
Pierwsze piętro do głównie część administracyjna, mieści się tu 7 pokoi biurowych i przestronna jadalnia. Nad całym założeniem biegnie balkon umożliwiający gościom podziwianie procesu produkcyjnego.
Droga elementów pomiędzy poszczególnym halami odbywa się w sposób zautomatyzowany specjalnymi otwartymi korytarzami. 

OPIS BUDYNKU 
Zaprojektowany jako szereg nakładających się i łączących poziomów i miejsc, to zaciera odległości między częściami kompleksu. Centralny budynek łączy w sobie wszystkie istotne ruchy zakładzie. Ten projekt to zmaterializowanie ruchu. Zaha Hadid projektując założenie odwołała się do słów: "Panta rhei’’ a tutaj,, energia przepływa z wszystkich stron". Dynamiczna forma przypominająca dla niektórych piorun, dla innych węża jest przestrzenią, w której cały czas panuje ruch. Karoserie samochodów na specjalnych platformach przesuwają się między jedna halą a drugą, przechodząc przez pomieszczenia biurowe, kawiarnie, jadalnie. Ma to też swoje odzwierciedlenie psychologiczne, daje poczucie jedności celu, człowiek cały czas widzi efekt swojej pracy z dodanymi już kolejnymi elementami. Nie ma podziałów na pracowników fizycznych i umysłowych, tutaj wszyscy są wielką rodziną pracujących nad wspólnym celem.
Wnętrze zaskakuje dynamiką, wszystko wydaje się być w ruchu : spadające trajektorie sufitu, rampy z wystrzelającymi wzdłuż nich balustradami, mosty przeładunkowe ponad głowami. Paleta barw raczej mało radosna: szarość posadzkowa, betonowa, stalowa i cynkowa jest akcentowana tu i ówdzie przez biały lakier, czerwono-brązowe umeblowanie lub żółty dźwig. Urozmaiceniem są również karoserie, które w czasie swojej procesji przez pomieszczenia efektownie oświetla się na niebiesko.
Zaha Hadid tradycyjnie przeciwstawiła się kątom prostym, pomieszczenia przyjmują kształt rombów a wykrzywione okna, dziwaczne schody i pochyłe rozpory są dodatkowym potwierdzeniem, że styl Hadid się nie zmienia.











ŹRÓDŁA INFORMACJI

http://www.bmw-werk-leipzig.de/leipzig/deutsch/lowband/com/de/index.html
http://www.zaha-hadid.com/architecture/bmw-central-building/
http://www.architectural-review.com/2005-june-top-gear-bmw-central-building-by-zaha-hadid-leipzig-germany/8611830.article
http://www.bmw-werk-leipzig.de/leipzig/deutsch/lowband/com/de/index.html
http://www.arcspace.com/features/zaha-hadid-architects/bmw-plant/
http://www.bmwgroup.com/bmwgroup_prod/e/0_0_www_bmwgroup_com/verantwortung/gesellschaft/kultur/architektur_und_design/werk_leipzig.html
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Central_Building
http://www.goethe.de/ins/pl/lp/kul/dup/zuk/pl5943872.htm

AUTOR OPRACOWANIA:
Klaudia Ślimak


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz